Koninklijke Houthandel G. Wijma & Zonen B.V.

Herstructurering Wijma Kampen B.V.

Kampen, 28 januari 2011

Wijma Kampen B.V. is een grote leverancier wereldwijd van gezaagd hout en eindproducten als damwand, bruggen, sluisdeuren, geleiderails en constructies als galerijen voor de woningbouw. De onderneming heeft als beleid verantwoord,  legaal en duurzaam (FSC) geproduceerd hout te verwerken voor de GWW- sector en de Bouw in overeenstemming met het beleid van de Koninklijke Wijma Groep (totaal ca.1.300 medewerkers) en de brede maatschappelijke discussie daarover in binnen- en buitenland.

Sinds begin 2010 is het in Gabon verboden om rondhout (boomstammen) te exporteren. Alle gevelde bomen worden in Gabon verzaagd tot balken en planken om daar de broodnodige koopkracht te verkrijgen en met minder druk op de bossen beter de grondstoffen te benutten. Door deze wetswijziging wordt wederom bewezen dat leveranties van ruwe grondstoffen aan veranderingen onderhevig zijn. Vele andere landen in de tropen hebben inmiddels al hun lokale houtindustrie ontwikkeld, door o.a. een exportrestrictie, stammen aan de bron zelf te verwerken tot gezaagd hout en halffabricaten.

De onvoldoende betrouwbare rondhoutleveranties op gebied van levertijd, continuïteit, kwaliteit en prijs uit West Afrika en de almaar toenemende, goedkopere verwerking van Azobé rondhout aan de bron zelf zijn de oorzaken die het efficiënt en profijtelijk werken van een productieonderdeel van Wijma in Kampen praktisch onmogelijk maken.

Er is uiteraard uitgebreid overleg geweest met de OR en de Vakbonden over het voornemen tot herstructurering van die productieafdeling. We blijven intussen voortdurend in goed overleg met de OR. Vanwege de overvolle agenda van de sociale partners is in de tweede week van februari weer een vergadering gepland met de Vakbonden en de OR.

"Aangezien de afhandeling van dit proces met OR, Vakbonden en betrokken personeel een zorgvuldige moet zijn, kan ik niet meer melden dat het voornemen is de bedrijfsvoering anders te gaan regelen. Wel kan ik u zeggen dat we hetzelfde volume blijven doen als we altijd al deden. Er is en blijft in de toekomst meer dan voldoende aantoonbaar legaal of FSC gecertificeerd en op maat gezaagd of bewerkt Azobé hout bij Wijma Kampen B.V. te verkrijgen, zeker ook met ondersteuning van onze stevige productiepositie in Kameroen. Al met al geen belemmerende factoren om orders als vanouds te plaatsen", zegt Ad Wesselink, algemeen directeur Wijma Kampen B.V.

Wilt u meer informatie? klik hier

Bel ons

Of mail ons

Het keurmerk voor goed bosbeheer Wijma & fsc