Koninklijke Houthandel G. Wijma & Zonen B.V.

Wijma gaat los op UNESCO monument

Wijma gaat los op UNESCO-monument

Auteur: door Olger Koopman | dinsdag 08 november 2011 | 07:00 De Stentor.

De gigantische sluisdeuren van het Wouda-gemaal werden enkele weken geleden al verwijderd en naar Kampen vervoerd. foto Wijma

KAMPEN - Na de ontslagperikelen van afgelopen voorjaar, komt de Koninklijke Houthandel G. Wijma & Zonen met een positief nieuwtje.Het oer-Kamper bedrijf gaat namelijk de oude sluisdeuren van UNESCO-monument het Wouda-gemaal bij Lemmer restaureren.

"Een geweldig leuke opdracht", zegt Jeroen Hakkers, die al twee van de acht formidabele deuren in de werkplaats heeft liggen. "Om en nabij zes bij negen meter. Als je die rechtop zet, dan staat er ook wat hoor."

Het contact met opdrachtgever Wetterskip Fryslan werd voor de zomer gelegd en inmiddels zijn de deuren samen met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed al geïnspecteerd.

"Zij kijken tijdens de restauratie nadrukkelijk over onze schouder mee", aldus Hakkers. "Sterker nog: zij zijn veelal leidend. Wij hebben de technische know how; zij de expertise op gebied van restauraties."

Dat restaureren op zich is geen nieuwigheid voor Wijma, alhoewel voorgaande klussen niet zo minutieus hoefden als deze.

"Er is een belangrijk verschil tussen restaureren en renoveren", doceert Hakkers. "Bij renovatie gaat het slechte eraf en wordt het vervangen voor nieuw. Bij restauratie gaat het slechte eraf, wordt het indien technisch mogelijk gerepareerd en gaat het weer terug. Ook wat dat betreft is dit dus een mooie uitdaging voor ons."

Het hout voor het herstel komt uit Zuid-Amerika. De deuren zijn namelijk gemaakt van het tropische Demerara Groenhart en uiteraard moet hetzelfde hout weer terug.

Tijdrovend is het wel, want de eerste deuren zijn waarschijnlijk pas in het najaar van 2012 klaar. Daarna volgen er dus nog zes, mits het waterschap dat ziet zitten. "We hebben een soort 'open-einde' afspraak gemaakt. Maar in principe zijn we hier dus een aantal jaren zoet mee."

Het Ir. D.F. Wouda-gemaal, zoals het Friese monument officieel heet, is het grootste nog werkende stoomgemaal van Nederland. Sinds 1977 is het bouwkundig en technisch waardevolle gemaal een beschermd monument. Het komt alleen in actie bij extreem hoge waterstanden.

Maar zelfs in ruste vervult dit stukje historie nog andere belangrijke functies: de schoorsteen met een hoogte van meer dan zestig meter is een veilig baken voor menig schipper op het IJsselmeer. Ook zijn het gebouw en de stoommachines trekpleisters voor architectuur- of stoomliefhebbers.

Meer informatie: Download Image.pdf

Wilt u meer informatie? klik hier

Bel ons

Of mail ons